Tips voor de ouders

 

Eén van de redenen waarom wij de StudieKeuze Academie hebben opgericht, is onze zorg over de studieuitval. Bovendien wordt door de invoering van het Sociaal Leenstelsel de druk op studenten om een juiste studiekeuze te maken steeds hoger.

We merken ook dat ouders hoe langer hoe meer actief betrokken zijn bij de keuzes die hun kinderen maken. Een studie kiezen is immers één van de belangrijkere beslissingen in het leven van je kind. De gekozen studie geeft immers de richting aan waar je later heen wilt.

Jongvolwassenen hechten waarde aan het oordeel van hun ouders. Veel jongvolwassenen willen daarom met hun familie over ‘sparren’. Zij willen praten over wat er zoal gebeurt tijdens het studiekeuzeproces.

Op basis van het onderzoek ‘Succesvolle Doorstudeerders’ van Onderzoeksbureau ResearchNed zetten we de succesfactoren voor op een rijtje.

Studenten zijn succesvoller als zij….

  • hun motivatie voor opleidingskeuze op papier hebben gezet;
  • al in een vroeg stadium hun definitieve keuze hebben gemaakt;
  • ze zelf vinden dat ze goed hebben nagedacht over zowel hun opleidingskeuze als hun instellingskeuze;
  • vaker een voorlichtingsdag en/of meeloopdag hebben bezocht;
  • van te voren meer informatie hebben verzameld over diverse studies;
  • vaker hebben gelet op de inhoud van het programma en de vakken;
  • meer belang gehecht hebben aan de aansluiting bij de eigen vaardigheden en interesses;
  • minder belang hebben gehecht aan een aantrekkelijke stad en studentenleven.

Op grond van de bovenstaande succesfactoren kunt u uw kind stimuleren om
• al vroeg met de keuze aan de slag te gaan;
• hen te bewegen om Open Dagen te bezoeken en naar meeloopdagen te gaan.
• en de verschillende soorten opleidingen en instituten te vergelijken.

Tot slot een overweging…. U kunt over een studie adviseren maar de keuze is aan de aanstaande student.

[gravityform id=”3″ title=”true” description=”true”]

Sample Title

Sample text before the form

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.